torsdag 2 september 2010

Vart tog alla barnen vägen????



Vart tog alla barnen vägen???

Jag måste säga att det är tragiskt att se alla lekparker
tomma på barn.
Lekplats efter lekplats gapar de tomma.
Spelar ingen roll om de vart vår, sommar eller nu som höst.
Detta har jag nu lagt märke till och det är skrämmande
tyst.

Var är alla barn??
Var är alla föräldrar till barnen??
Har det gått så långt att vi inte hinner umgås och ha kvalitetstid med våra barn.
Väljer de att sätta sina barn framför tv:n och datorn för att hinna med
vardagen.

Öppna förskolor och busborgar i all ära
men vad hände med den spontana uteleken
där alla barn lekte med varandra.

I dag lekte en liten Laura med sina föräldrar
ute i en av Västerås lekparker.
Inte en unge så långt ögat nådde
det är riktigt skrämmande och se vart det bär hän.

Jag hoppas min Laura får uppleva den leken jag var uppfödd med
i sandlådan, i skogen...
hoppa hage, leka kurragömma...
jaga kompisen, bli jagad...
och komma hem nöjd, trött och hungrig.





























2 kommentarer:

  1. På vår lekplats är det ofta barn(eftermiddagar och helger)inte annars. Trist att så många fina lekparker är tomma. När jag var liten lekte vi också ute till sent. Tyvärr är det nog många trötta barn och föräldrar som går på dagis och jobbar nu. De är liksom "färdiglekta" på eftermiddagarna. En hel del sitter nog vid datorn istället för att vara ute och leka också. Tyvärr. Ibland var det bättre förr. Kram till sötaste lekplatstjejen i ert område iallafall!

    SvaraRadera
  2. Då måste ni ju testa lekparken i Sala, den är populär hos ungarna! Trevlig helg o jag hoppas vi ses på torsdag.

    SvaraRadera